Speciale zomerexpositie: beelden en verzamel(D)ingen

 

Dit jaar hebben we gekozen voor een andere opzet: we bieden twee ervaren kunstenaars de mogelijkheid om zelf een expositie in te richten bestaande uit werk van henzelf, aangevuld met het werk van andere kunstenaars.

In 2023 zullen Marry en Roel Teeuwen meerdere stukken, waaronder ook niet eerder getoond èn nieuw werk, tentoonstellen. Marry Teeuwen cureert en bepaalt in nauwe samenwerking met architect en eigenaar Arthur Broek de beeldconfiguraties èn de tuin.

Marry Teeuwen

Marry Teeuwen (1945) studeerde in 1970 af van de Academie van Beeldende Kunsten, richting interieur- en meubelontwerpen. In haar werk hebben vierkanten en cirkels een belangrijke plaats. Ze combineert in vrijwel al haar werken een geometrische vormentaal met een door de tijd aangetast materiaal. Vanuit geometrische vormen komt ze door streng systematische ingrepen tot uiterst eenvoudige werken die aanvankelijk plat, maar later ook ruimtelijk van karakter zijn. Steeds weer onderzoekt ze de mogelijkheden van de beeldmiddelen vorm, lijn en kleur, waarin autonomie, symmetrie en herhaling de uitgangspunten zijn voor het ontstaan van sobere, maar krachtige beelden.

Beelden

Marry Teeuwen wil met de geselecteerde werken die zij deze zomer in de beeldentuin tentoonstelt een totaalbeeld geven van haar werk. De werken bestrijken haar gehele carrière: er zijn werken uit de begintijd èn een nieuwe installatie. In totaal komen 6 grote beelden naar de beeldentuin in Ouddorp. Haar nieuwe werk, dat ze speciaal voor deze expositie maakt, is een prachtige aanvulling op haar eerdere werk en geeft tezamen een mooi inzicht in Marry’s totale oeuvre.

Marry gebruikt ook een aantal van de paviljoens in de beeldentuin voor haar kleinere wandwerken, die ze soms opnieuw interpreteert en hergebruikt. Hiermee geeft ze een frisse en nieuwe blik op bekend werk.

Verzamel[d]ingen

Eén van de paviljoens in de beeldentuin wordt ingericht met Marry’s verzamel(D)ingen – kleine ronde of ovalen ordeningen van gevonden voorwerpen op het strand. Marry heeft deze werken niet eerder laten zien. “Het is werk wat bij mij hoort, maar tot nu toe buiten beeld is gebleven. Deze plek, zo dichtbij het strand, en deze tuin, vraagt gewoon om toch iets met mijn verzamel(D)ingen te doen”, zegt Marry aavn de keukentafel in Alblasserdam. “Want als ik dat nu niet doe, doe ik het nooit meer…. Mensen hier lopen iedere dag op het strand en dat is natuurlijk gewoon een kans die ik niet wil laten liggen. De verzamel(D)ingen krijgen dus nu een eigen plek in de tuin – we noemen dat het strandpaviljoen.”

Strand

Marry is jaren geleden begonnen aan haar collectie verzamel[d]ingen, eerst op een strand in Malaga en later ook op Paaseiland. “Ik ga niet op het strand zitten, daar hou ik helemaal niet van, dus je ziet iets, en dan maak je er iets van. Het is echt zoeken, rapen, vinden, mee naar huis nemen, hele grote zakken met netten en van alles wat. Het is gewoon een verzameling van mooie dingen eigenlijk want de dingen die je opraapt, raap je op omdat je ze mooi vindt. Vervolgens doe je er verder niks meer mee thuis, want het is thuis altijd iets anders”, vertelt Marry.

“Ik maak met de gevonden voorwerpen als het ware sieraden, met een slotje van iets met touwtjes. Vaak maak ik ze op het strand en daar blijven ze dan ook. De meeste strandsieraden bestaan niet meer, ze zijn weer weggespoeld. Het is een andere manier van kijken. Je focust je op details.”

Marry vindt het educatieve karakter op deze plek belangrijk: “Als ik er op het strand mee bezig ben, heb ik gelijk kinderen om me heen die meedoen en zelf aan de slag gaan. Je leert ze opnieuw kijken. Hun ouders gaan ook dingen zien, nemen het tasje mee en de spullen mee naar huis. Dus het werkt dubbel: je hoeft geen vuil meer op te rapen, je raapt nu alleen nog maar leuke dingen op. Dat is denk ik wel een andere kijk op het geheel.”

Roel Teeuwen

Roel Teeuwen (1944) volgde zijn opleiding aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam. Hij studeert daar in 1970 af met een serie bronzen koppen. De beeldhouwer uit Alblasserdam weet zich geïnspireerd door de natuur. Voor zijn (vaak omvangrijke) werken gebruikt hij alle mogelijke materialen, van beton tot bladgoud. De beelden van Roel Teeuwen zijn te vinden in binnen- en buitenland en werden onder meer geëxposeerd in de Keukenhof. Hij neemt regelmatig deel aan symposia van kunstenaars in Azië en Latijns-Amerika. Piet Augustin, oud-conservator hedendaagse kunst van het Gorcums Museum, typeert het werk van Teeuwen als ‘oervormen die tijdloos, niet plaatsgebonden en van alle culturen zijn’.

Roel Teeuwen toont een deel van zijn bestaande grote en kleinere bronzen beelden en zal ook ter plekke een nieuw werk met twijgen en takken in symbiose met de tuin maken.

Speciale zomerexpositie: beelden en verzamel(D)ingen

 

Dit jaar hebben we gekozen voor een andere opzet: we bieden twee ervaren kunstenaars de mogelijkheid om zelf een expositie in te richten bestaande uit werk van henzelf, aangevuld met het werk van andere kunstenaars.

In 2023 zullen Marry en Roel Teeuwen meerdere stukken, waaronder ook niet eerder getoond èn nieuw werk, tentoonstellen. Marry Teeuwen cureert en bepaalt in nauwe samenwerking met architect en eigenaar Arthur Broek de beeldconfiguraties èn de tuin.

Verzamel[d]ingen

Eén van de paviljoens in de beeldentuin wordt ingericht met Marry’s verzamel(D)ingen – kleine ronde of ovalen ordeningen van gevonden voorwerpen op het strand. Marry heeft deze werken niet eerder laten zien. “Het is werk wat bij mij hoort, maar tot nu toe buiten beeld is gebleven. Deze plek, zo dichtbij het strand, en deze tuin, vraagt gewoon om toch iets met mijn verzamel(D)ingen te doen”, zegt Marry aavn de keukentafel in Alblasserdam. “Want als ik dat nu niet doe, doe ik het nooit meer…. Mensen hier lopen iedere dag op het strand en dat is natuurlijk gewoon een kans die ik niet wil laten liggen. De verzamel(D)ingen krijgen dus nu een eigen plek in de tuin – we noemen dat het strandpaviljoen.”

Strand

Marry is jaren geleden begonnen aan haar collectie verzamel[d]ingen, eerst op een strand in Malaga en later ook op Paaseiland. “Ik ga niet op het strand zitten, daar hou ik helemaal niet van, dus je ziet iets, en dan maak je er iets van. Het is echt zoeken, rapen, vinden, mee naar huis nemen, hele grote zakken met netten en van alles wat. Het is gewoon een verzameling van mooie dingen eigenlijk want de dingen die je opraapt, raap je op omdat je ze mooi vindt. Vervolgens doe je er verder niks meer mee thuis, want het is thuis altijd iets anders”, vertelt Marry.

“Ik maak met de gevonden voorwerpen als het ware sieraden, met een slotje van iets met touwtjes. Vaak maak ik ze op het strand en daar blijven ze dan ook. De meeste strandsieraden bestaan niet meer, ze zijn weer weggespoeld. Het is een andere manier van kijken. Je focust je op details.”

Marry vindt het educatieve karakter op deze plek belangrijk: “Als ik er op het strand mee bezig ben, heb ik gelijk kinderen om me heen die meedoen en zelf aan de slag gaan. Je leert ze opnieuw kijken. Hun ouders gaan ook dingen zien, nemen het tasje mee en de spullen mee naar huis. Dus het werkt dubbel: je hoeft geen vuil meer op te rapen, je raapt nu alleen nog maar leuke dingen op. Dat is denk ik wel een andere kijk op het geheel.”